God holdning får deg til å føle deg bedre!

Visste du at holdningen din påvirker hvordan du føler deg? Det finnes forskning som viser at kroppsholdningen vår og hvordan vi bevisst bruker kroppen, er med på å påvirke hjernen og tankene våre.

holdning-kroppsspråk-selvfølelse

Bruk kroppen og armene til å føle deg bedre!

 

Amy Cuddy, Havard Business School Professor har skrevet boken «Presence: Bringing your boldest self to your biggest challenges», norsk: «Kroppen styrer tanken», hvor hun ser på sine teorier om hvordan kroppsspråket og kroppsholdningen påvirker oss, i sammenheng med annen relatert samtidsforskning.

Holdningen vår påvirker kroppens hormon-nivåer

Hentet ut fra Cuddy´s bok:

Vi kan forandre hvordan vi føler oss ved å forandre hvordan vi både sitter og står/går.

Vi har sett på hvordan holdningen vår hele tiden kommuniserer informasjon til våre tanker.

Testosteron er et hormon som blir utløst fra hjernen når vi føler oss sikre på noe (påståelige), selvsikker, komfortabel, sterk, fryktløs osv. Dette er vist å blir positivt påvirket når vi har god holdning, som gir en dynamisk energi, som Caddy kaller det.

Kortisol får oss til å føle oss stresset, engstelig, usikker, anspent, defensive, styrer unna risiko for å nevne noen. Dårlig holdning gir oss lite dynamisk energi.

Når vi hever oss, retter oss opp, gjør oss «større», gjerne med bruk ar armene, så øker kroppens testosteron-nivåer, og kortisol-nivåene synker.

Om vi holder kroppen i det Caddy kaller «Power poses», kan vi påvirke hvilke hormonene som utsendes fra hjernen. For å se denne positive endringen i hormonnivåene som hjernen sender ut, trenger «power posene» faktisk ikke å bli holdt lengre enn kun noen minutter. – Nok til at vi vil føle oss mer selvsikre, sterke og faktisk gjøre det bedre i ulike oppgaver, som f.eks prøver, en presentasjon o.l.

Det kan derfor være en fin metode å bruke føre et viktig møte, utfordrende situasjoner, før du holder en presentasjon før du møter nye mennesker og et jobbintervju for å nevne noe.

Men det kan være lurt å få «power poses» inn i din daglige rutine, slik at du sakte med sikkert blir den du ønsker å være.

Unngå henging over mobilen!

Cuddy anbefaler også at du unngår å henge over telefonen, eller blir sittende med dårlig holdning gjennom dagen, da holdningsposisjoner som dette gir oss lav dynamisk energi, som gjør at vi føles oss mindre selvsikre, mer stresset, mindre komfortable og mindre positive for å nevne noe.

holdning-mobil-nakke

Hode bøyd fremover mye i løpet av dagen gir oss lav dynamisk energi.

For meg som jobber mye med holdning og endringer i kroppsholdningen til mennesker, så var dette utrolig nyttig og lærerik informasjon.

Tenk så mye vi har å tjene på å rette oss opp og ha en stolt og god holdning.

Så mine anbefalinger til deg:

• Rett deg opp, brystet opp og blikket frem. Power pose, husk å innvolvere armen (armer ut gjør deg større, mer powerful!)
• Unngå mye stillesittende og jobbing på mobil og nettbrett
• Ta deg hyppige pauser i løpet av dagen, hvor du aktivt jobber med kroppen, åpne deg opp.

Bli gjerne med i vår Aktiv i bedrift portal, hvor du finner mange gode Energipauser for å hjelpe deg med å få en Dynamisk energi :)

Vennlig hilse
Monica Aschim
Naprapat og holdningsekspert

Comments

comments

Comments are closed.

Share This