Forebygging av sykefraværet på arbeidsplassen

Jeg har de siste årene blitt mer og mer opptatt av hvordan jeg kan hjelpe og inspirere til bedre helse og aktiv hverdag på arbeidsplassen, hvor målet så klart er å minske sykefraværet.

Om det skal bli gjort bedringer, må det bli gjort endinger… Foto: Unsplash

I 2019 starte jeg og mannen min Helfy Workspace, hvor vi leverer fysiske og digitale helsetjenester ut til bedrifter. Og vi ser naturligvis et økt behov for dette under den nå snart ett år lange hjemmekontor situasjonen. Du kan lese mer om Helfy Workspace sine tjenester her.

Målet vårt er hvordan ansatte selv kan bidra til en positiv impact på bedriftens forebyggende helsearbeid, trivsel, arbeidsmiljø, og sykefravær. Og ikke minst at de ansatte selv vil kjenne effektene det vil gi på deres egen helse, motivasjon og produktivitet.

Hvordan bruke nudging for bedre helse og trivsel på arbeidsplassen

Hva er nudge? Nudge betyr egentlig bare å gi et lite dytt i riktig retning, legge til rette for bedre valg. Som en bedrift eller organisasjon er det en fantastisk mulighet for å skape en god kultur innenfor ulike temaer og områder som er viktig for dere.

Jeg bruker ordet nudge i artikkelen, bare for å gjøre dere oppmerksom på selve ordet, da det finnes masse godt innhold om dette ute på nettet. Men selv bruker jeg ofte dytt eller tilrettelegging som en god og beskrivende oversettelse.

Du kan lese mer, både hva nudge er og hvordan du kan bruke det til å tilrettelegge for bedre og sunnere helse i ditt eget liv og hverdag her.

Skap bedre kultur, arbeidsmiljø og god helse i din bedrift/organisasjon.

Som en bedrift/organisasjon, for ledere og HR etc. er det aller viktigste tilrettelegging og tilgjengelighet for å få de ansatte til å ta de rette valgene. Samt at det lages en kultur, der sunne valg blir en naturlig del av denne kulturen, og i de ansattes arbeidshverdag. 

Du må begynne et sted, start med hva og hvordan. Foto: Unsplash

Her vil hvilken ledertype du er, eller lederen du har på din jobb uten tvil vil være avgjørende, da det å ta grep og skape en impact rundt helse, trivsel og arbeidsmiljø uten tvil er forankret opp i systemet i en bedrift.

For å skape endringer, og legge til rette for at de ansatte skal dyttes/veiledes i en retning er det viktig å først gjøre en kartlegging. Hvilke utfordringer har dere internt i bedriften? Hvilke mål ønsker dere å oppnå? Når dere har sett på hvilke områder dere ser er en utfordring eller trenger å endres, må dere diskutere på hvilke måter disse utfordringene eller målene kan oppnås.

Når dere skal bruke nudging for å skape en endring, må dette være både synlig og tilgjengelig for alle, slik at det er lettere å bygge en god kultur rundt endringen du ønsker å gjøre. 

Nudging internt i bedrifter kan brukes på ulike måter, og dere kan bruke det for ulike avdelinger, i en bestemt tidsperiode osv. Sett dere klare mål, men vær klar over at tilretteleggingen og tiltakene dere iverksettes følges opp, holdes liv i og at endringer mest sannsynlig må bli gjort underveis.

Helse, viktig og uunngåelig for en bedrifts fremdrift og bunnlinje

Å fremme god helse og trivsel på en arbeidsplass kan gjøres på mange måter. Ansatte er jo uten tvil bedriftens viktigste ressurs, derfor er både deres helse og velbefinnende viktig.

En av tjenestene vi på Helfy tilbyr bedrifter er små aktive pauser i løpet av arbeidshverdagen, i disse tider digitalt. Og i samme forbindelse holder vi jevnlig inspirasjonsforedrag til de samme bedriftene, nettopp for å hele tiden skape en bevissthet og forståelse til hvorfor små aktive pauser og grep om helsen i hverdagen er viktig.

Noen av tjenestene vi i Helfy Workspace tilbyr

At stillesittende og lite bevegelse ikke er bra for kroppen det er nok ikke nytt for verken deg eller meg. MEN at det ikke skal mer enn 30 sekunder til noen minutter med aktiv pause, for å bidra til at muskel- og leddplager uteblir, og forebygge muskel- og leddplager, det er det ikke alle som tenker på.

2-3 treningsøkter i uken er dessverre ikke nok

2-3 treningsøkter i uken kan dessverre ikke kompensere for all den tiden vi sitter stille i løpet av uken. Det er her de små aktive pausene er gull under arbeidshverdagen.

Aktive pauser (og treningstimer) tilrettelagt for de ansatte er et godt eksempel på dytt som fremmer helse på arbeidsplassen og et perfekt tiltak nå som alle sitter på hjemmekontor.

Vi i Helfy deltar nå på ulike digitale møter, slik som heldagsmøter, avdelingsmøter, ledermøter, seminarer og konferanser hvor alle må bli med på våre små aktive #helfybreaks

Bevisstgjøring og kunnskap er viktig for oss å formidle når det kommer til kropp og helse, samt å få kjenne på kroppen hvilken positiv effekt det har.

Da er det både synlig, tilgjengelig, alle er med, og det blir implementert som en fast rutine. Og alle kjenner den umiddelbare energiboosten disse aktive pausene gir. 

Når bedrifter i tillegg legge inn våre inspirasjonsforedrag med jevne mellomrom, skapes det en bevisstgjøring og forståelse hos de ansatte. Kontinuitet og kunnskap er viktig, uansett hvilke endringer vi ønsker å gjøre.

Utover helseeffekten bidrar aktive små pauser også til:

  • Latter og moro
  • Icebreaker (i møter f.eks)
  • Pauseinnslag
  • Sammenhold
  • Fysiske pauser (selv små avbrekk på 30 sek-noen minutter) øker også:
    • Energien
    • Konsentrasjonen
    • Humøret
    • Selvfølelsen

Vi tilbyr også #helfybreak fra Helfy Workspace sin Facebook Side, på 3 faste dager og tidspunkt i uken. Dere kan følge våre #helfybreaks her.

Tips når du skal legge til rette/dytte for endring på arbeidsplassen

  • Gjør det godt synlig og tilgjengelig
    • Eksempel- ha frukt fremme på synlige og naturlige områder
    • Ha gjerne frukt og vann lett tilgjengelig inn i møterom
    • Aktive pauser
    • Trening på jobben
  • Få ALLE med, viktig når en kultur skal endres. Perfekt å gjøre når dere allerede er samlet, slik som i møter o.l
    • Eks om dere trenger svar på noe viktig.
    • Spørreundersøkelse
    • Ta tempen ved å stille viktige spørsmål osv.
  • Gjør ting til faste dager og tider
  • Legg til rette for digitale sosiale sammenkomster
  • Oppfordre til fysiske aktivtet
    • Legg til rette for å f.eks gå en tur midt på dagen (Kommunikasjon er viktig. Si f.eks: Nå tar vi oss alle en tenkepause folkens, ta en 30 min gåtur, så ses vi tilbake her om 45 min, så ser vi hvilke idéer som er kommet opp)
    • Avklar med dine medarbeidere at det er helt ok å f.eks sette på en vaskemaskin, få seg en gåtur i løpet av arbeidshverdagen. 
    • Avtal walk and talks (både fysiske og digitale)- Helst fysiske om det lar seg gjøre i disse dager.
  • Ikke glem at både kommunikasjon rundt tiltakene og forankring opp i systemet og ledelsen er viktig.
  • Mye kan gjøres internt, men noen ganger kan det være fornuftig å hente inn kunnskapen og ekspertisen utenfra.

Mulighetene og løsningen er mange, her er det bare å avklare hva du ønsker å gjøre noe med, og sette opp idéer til hvordan dette kan fasiliteres og dyttes i riktig retning.

Bare ta kontakt med meg du eller din bedrift ønsker vår bistand til å dytte i riktig retning.

Følg meg gjerne på LinkedIn

Jeg er også på Clubhouse, hvor jeg også deltar i ulike aktuelle tematikker: @monicaaschim

(PS! Du kan laste ned min “Sjekkliste: Få en bedre, mer motiverende og produktiv arbeidshverdag her!)

Monica Aschim

Naprapat, inspirator og gründer

Oslo Naprapatklinikk

Helfy Workspace

monica@oslonaprapatklinikk.no

Tlf: 99302150

Comments

comments

Comments are closed.

Share This